четвер, 9 квітня 2015 р.

Закон про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки



2558 від 06.04.2015
Сесія реєстрації:
2 сесія VIII скликання
Суб'єкт права законодавчої ініціативи:
Народний депутат України
Ініціатор(и) законопроекту:


  • Ляшко О.В. VIII скликання  
  •  
  • Сюмар В.П. VIII скликання  
  •  
  • Гопко Г.М. VIII скликання  
  •  
  • Соболєв Є.В. VIII скликання  
  • Кожем'якін А.А. VIII скликання  
  •  
  • Лозовой А.С. VIII скликання  
  •  
  • Чижмарь Ю.В. VIII скликання  
  •  
  • Луценко Ю.В. VIII скликання  
  • Мосійчук І.В. VIII скликання  
  •  
  • Скуратовський С.І. VIII скликання  
  •  
  • Вовк В.І. VIII скликання  
  •  
  • Шухевич Ю.Р. VIII скликання  
  • Березюк О.Р. VIII скликання  
  • Головний комітет:


  • Комітет з питань правової політики та правосуддя
  • Інші комітети:


  • Комітет з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності
  • Комітет з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування
  • Комітет з питань свободи слова та інформаційної політики
  • Комітет з питань промислової політики та підприємництва
  • Комітет з питань науки і освіти
  • Комітет з питань культури і духовності
  • Комітет з питань бюджету
  • Комітет з питань запобігання і протидії корупції
  • Комітет з питань європейської інтеграції
  • Текст законопроекту та супровідні документи:


  • Проект Закону 03.04.2015
  • Подання 03.04.2015
  • Пояснювальна записка 03.04.2015
  • Порівняльна таблиця 03.04.2015
  • Документи, пов'язані із роботою:


  • Висновок комітету 08.04.2015
  • Висновок Головного науково-експертного управління 09.04.2015





  •                                                                                народні депутати України
         О. В. Ляшко
                                                                                                  В. П. Сюмар
                                                                                                  Г. М. Гопко
    Є. В. Соболєв
           А. А. Кожем’якін              
                                                                                                  А. С. Лозовой
                                                                                                  Ю. В. Чижмарь
                                                                                                  Ю. В. Луценко
                                                                                                  І. В. Мосійчук
                                                                                          С. І. Скуратовський
                                                                                               В. І. Вовк            
                                                                                            Ю.-Р. Б.  Шухевич
                                                                                                  О. Р. Березюк



    Закон України
    "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки"

    Верховна Рада України від імені Українського народу – громадян України всіх національностей, спираючись на положення Загальної декларації прав людини Організації Об’єднаних Націй, беручи до уваги резолюції Парламентської Асамблеї Ради Європи  № 1096 (2006) від 27 червня 1996 року щодо ліквідації спадщини колишніх комуністичних тоталітарних систем, № 1481 (2006) від 26 січня 2006 року щодо необхідності міжнародного засудження злочинів
    тоталітарних комуністичних режимів, № 1495 (2006) від 12 квітня 2006 року щодо боротьби з відродженням нацистської ідеології, № 1652 (2009) від 29 січня 2009 року щодо відношення до пам’ятників, що мають суперечливу історичну інтерпретацію у державах – членах Ради Європи, резолюцію Парламентської Асамблеї ОБСЄ № SC (09) 3 R від 29 червня – 3 липня 2009 року щодо неприпустимості звеличення тоталітарних режимів, відкриття історичних та політичних архівів, вивчення тоталітарної спадщини та підвищення поінформованості громадськості, декларацію Європейського парламенту від 23 вересня 2008 року щодо проголошення 23 серпня днем пам’яті жертв сталінізму і нацизму, резолюцію Європейського Парламенту від 23 жовтня 2008 року в пам’ять про Голодомор – штучний голод в Україні 1932-1933 років, резолюцію Європейського Парламенту від 2 квітня 2009 року щодо європейської свідомості та тоталітаризму, Спільну заяву з нагоди 70-х роковин Голодомору – Великого голоду 1932-1933 років в Україні, прийняту на 58-й сесії Генеральної Асамблеї ООН, 
    враховуючи засудження у 1991 році Законом України “Про реабілітацію жертв політичних репресій на Україні” політичних репресій, які здійснювалися протягом 1917-1991 років комуністичним тоталітарним режимом на території України, відмежування від методу державного терору у керівництві державою, притаманного комуністичному тоталітарному режиму, та проголошення намірів неухильно сприяти відновленню справедливості та усуненню наслідків свавілля і порушення громадянських прав, 
    враховуючи те, що Законом України Про Голодомор 1932-1933 років в Україні було визнано Голодомор 1932-1933 років геноцидом Українського народу, засуджено злочинні дії тоталітарного режиму СРСР, спрямовані на організацію Голодомору, наслідком якого стало знищення мільйонів людей, руйнування соціальних основ Українського народу та його вікових традицій, духовної культури та етнічної самобутності, а також те, що постановою Апеляційного суду міста Києва 13 січня                            2010 року було встановлено факт причетності вищого керівництва СРСР, УРСР та комуністичної партії до організації Голодомору 1932-1933 років в Україні,
    дбаючи про забезпечення захисту прав і свобод людини і  громадянина,
    прагнучи розвивати і зміцнювати незалежну, демократичну, правову державу,
    керуючись статтею 11 Конституції України, яка зобов’язує державу сприяти консолідації та розвиткові української нації, її історичної свідомості,
    з метою недопущення повторення злочинів комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, будь-якої дискримінації за національною, соціальною, класовою, етнічною, расовою або іншими ознаками у майбутньому, відновлення історичної та соціальної справедливості, усунення загрози незалежності, суверенітету, територіальній цілісності та національній безпеці України,
    приймає цей Закон, яким засуджує комуністичний та націонал-соціалістичний (нацистський) тоталітарні режими в Україні, визначає правові основи заборони пропаганди їх символіки та встановлює порядок ліквідації символів комуністичного тоталітарного режиму. 
    Стаття 1. Визначення термінів
    1. У цьому Законі терміни вживаються в такому значенні:
    1) комуністична партія – Російська соціал-демократична робітнича партія (більшовиків) (РСДРП(б), Російська комуністична партія (більшовиків) (РКП(б), Всесоюзна комуністична партія (більшовиків) (ВКП(б), Комуністична партія Радянського Союзу (КПРС), Комуністична партія (більшовиків) України (КП(б)У), Комуністична партія України (КПУ), комуністичні партії союзних республік, які входили до складу СРСР, а також їх осередки в автономних радянських соціалістичних республіках, краях, областях, автономних областях, автономних округах, містах республіканського підпорядкування та місцеві осередки;
    2) пропаганда комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів публічне заперечення, зокрема через засоби масової інформації, злочинного характеру комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років в Україні, націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарного режиму, поширення інформації, спрямованої на виправдання злочинного характеру комуністичного, націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, діяльності радянських органів державної безпеки, встановлення радянської влади на території України або в окремих адміністративно-територіальних одиницях, боротьби проти учасників боротьби за незалежність України у ХХ столітті, виготовлення та/або поширення, а також публічне використання продукції, яка містить символіку комуністичного, націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів;
    3) радянські органи державної безпеки – Всеросійська надзвичайна комісія по боротьбі з контрреволюцією і саботажем; Всеукраїнська надзвичайна комісія для боротьби з контрреволюцією, спекуляцією, саботажем та службовими злочинами; Державне політичне управління; Об’єднане державне політичне управління; Народний комісаріат внутрішніх справ; Народний комісаріат державної безпеки; Міністерство державної безпеки; Комітет державної безпеки, їх територіальні, функціональні, структурні підрозділи, а також безпосередньо підпорядковані цим органам бойові загони, охорона (варта), війська або спеціальні частини;
    4) символіка комуністичного тоталітарного режиму символіка, що включає:
    а) будь-яке зображення державних прапорів, гербів та інших символів СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних або автономних радянських республік у складі СРСР, держав так званої “народної демократії”: Народної Республіки Албанії (Соціалістичної Народної Республіки Албанії), Народної Республіки Болгарії,  Німецької Демократичної Республіки, Народної Республіки Румунії (Соціалістичної Республіки Румунії), Угорської Народної Республіки, Чехословацької Соціалістичної Республіки, Федеративної Народної Республіки Югославії (Соціалістичної Федеративної Республіки Югославії) та соціалістичних республік, які входили до її складу, крім тих, які є чинними (діючими) прапорами або гербами країн світу;
    б) гімни СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних або автономних радянських республік або їх фрагменти;
    в) прапори, символи, зображення або інша атрибутика, в яких відтворюється поєднання серпа та молота; серпа, молота та п’ятикутної зірки; плугу (рала), молота та п’ятикутної зірки;
    г) символіка комуністичної партії або її елементи;
    ґ) зображення, пам’ятники, пам’ятні знаки, написи, присвячені особам, які обіймали керівні посади у комуністичній партії починаючи з посад секретаря районного комітету і вище, особам, які обіймали керівні посади у вищих органах влади та управління СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних або автономних радянських республік, органах влади та управління областей, міст республіканського підпорядкування, працівникам радянських органів державної безпеки будь-якого рівня;
    д) зображення, пам’ятники, пам’ятні знаки, написи, присвячені подіям, пов’язаним з діяльністю комуністичної партії, із встановленням радянської влади на території України або в окремих адміністративно-територіальних одиницях, боротьбою проти учасників боротьби за незалежність України у ХХ столітті (крім пам’ятників та пам’ятних знаків, пов’язаних з опором та вигнанням нацистських окупантів з України або з розвитком української науки та культури);
    е) зображення гасел комуністичної партії, цитат осіб, які обіймали керівні посади у комуністичній партії починаючи з посад секретаря районного комітету і вище, осіб, які обіймали керівні посади у вищих органах влади та управління СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних або автономних радянських республік, органах влади та управління областей, міст республіканського підпорядкування (крім цитат, пов’язаних з розвитком української науки та культури), працівників радянських органів державної безпеки будь-якого рівня;
    є) назви областей, районів, населених пунктів, районів у містах, скверів, бульварів, вулиць, провулків, узвозів, проїздів, проспектів, площ, майданів, набережних, мостів, інших об’єктів топоніміки населених пунктів, підприємств, установ, організацій, у яких використані імена або псевдоніми осіб, які обіймали керівні посади у комуністичній партії починаючи з посад секретаря районного комітету і вище, вищих органах влади та управління СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних або автономних радянських республік, працювали у радянських органах державної безпеки, назви СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних або автономних радянських республік та похідні від них, а також назви, пов’язані з діяльністю комуністичної партії (включаючи партійні з’їзди), річницями Жовтневого перевороту 25 жовтня (7 листопада) 1917 року, встановленням радянської влади на території України або в окремих адміністративно-територіальних одиницях, боротьбою  проти учасників боротьби за незалежність України у ХХ столітті (крім назв, пов’язаних з опором та вигнанням нацистських окупантів з України або з розвитком української науки та культури);
    ж) найменування комуністичної партії;
    символіка націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарного режиму – символіка, що включає:
    а) символіку Націонал-соціалістичної робітничої партії Німеччини (НСДАП);
    б) державний прапор нацистської Німеччини 1939-1945 років;
    в) державний герб нацистської Німеччини 1939-1945 років;
    г) найменування Націонал-соціалістичної робітничої партії Німеччини (НСДАП);
    ґ) зображення, написи, присвячені подіям, пов’язаним з діяльністю Націонал-соціалістичної робітничої партії Німеччини (НСДАП);
    д) зображення гасел Націонал-соціалістичної робітничої партії Німеччини (НСДАП), цитат осіб, які обіймали керівні посади у Націонал-соціалістичній робітничій партії Німеччини (НСДАП), вищих органах влади та управління нацистської Німеччини та на окупованих нею територіях у 1935-1945 роках.  
    Стаття 2. Засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів
    1. Комуністичний тоталітарний режим 1917-1991 років в Україні визнається злочинним та таким, що проводив політику державного терору, яка характеризувалася численними порушеннями прав людини у формі індивідуальних та масових вбивств, страт, смертей, депортацій, катувань, використання примусової праці та інших форм масового фізичного терору, переслідувань з етнічних, національних, релігійних, політичних, класових, соціальних та інших мотивів, заподіяння моральних та фізичних страждань під час використання психіатрії у політичних цілях, порушень свободи совісті, думки, вираження поглядів, свободи преси та відсутності політичного плюралізму та у зв’язку з цим засуджується як несумісний з основоположними правами і свободами людини і громадянина. 
    2. Націонал-соціалістичний (нацистський) тоталітарний режим визнається в Україні злочинним та таким, що проводив політику державного терору, яка характеризувалася численними порушеннями прав людини у формі індивідуальних та масових вбивств, страт, смертей, катувань, використання примусової праці та інших форм масового фізичного терору, переслідувань з расових, етнічних мотивів, порушень свободи совісті, думки, вираження поглядів, свободи преси та відсутності політичного плюралізму та у зв’язку з цим, спираючись на встановлені Нюрнберзьким міжнародним військовим трибуналом 1945-1946 років факти, засуджується як несумісний з основоположними правами і свободами людини і громадянина. 
    Стаття 3. Заборона пропаганди комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їх символіки
    1. Пропаганда комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їх символіки визнається наругою над пам’яттю мільйонів жертв комуністичного тоталітарного режиму, націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарного режиму та забороняється.
    2. Пропаганда комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їх символіки юридичною особою, політичною партією, іншим об’єднанням громадян, друкованим засобом масової інформації та/або використання у назві символіки комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів є підставою для відмови у реєстрації та/або припинення діяльності юридичної особи, політичної партії, іншого об’єднання громадян; відмови у реєстрації та/або припинення випуску друкованого засобу масової інформації.
    3. У разі невиконання юридичними особами, політичними партіями, іншими об’єднаннями громадян, друкованими засобами масової інформації вимог цього Закону їх діяльність/випуск підлягає припиненню в судовому порядку за позовом центрального органу виконавчої влади,  який реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об’єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань або іншого уповноваженого органу державної влади.
    4. Рішення щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, іншого об’єднання громадян вимогам цього Закону приймає центральний орган виконавчої влади, який реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об’єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, у визначеному Кабінетом Міністрів України порядку.
    5. Політичні партії, обласні, міські, районні організації або інші структурні утворення, передбачені статутом політичної партії, щодо яких центральним органом виконавчої влади,  який реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об’єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, прийнято у визначеному Кабінетом Міністрів України порядку рішення щодо невідповідності їх діяльності, найменування та/або символіки вимогам цього Закону, не можуть бути суб’єктом виборчого процесу.
    Стаття 4. Заборона використання та пропаганди символіки комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів
    1. Виготовлення, поширення, а також публічне використання символіки комуністичного тоталітарного режиму, у тому числі сувенірної, символіки націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарного режиму, публічне виконання гімнів СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних радянських республік або їх фрагментів на всій території України заборонено.
    2. Зазначена вище заборона щодо виготовлення символіки комуністичного тоталітарного режиму, символіки націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарного режиму не поширюється на випадки виготовлення такої символіки для її подальшого використання з метою, зазначеною у частині третій цієї статті.
    3. Заборона не поширюється на використання символіки комуністичного тоталітарного режиму, символіки націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарного режиму в експозиціях музеїв, тематичних виставках, наукових, навчальних посібниках, підручниках та інших матеріалах освітнього і наукового характеру (за умови, що це не призводить до заперечення злочинного характеру комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років, злочинного характеру націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарного режиму), під час наукових досліджень та поширення їх результатів у не заборонений законодавством України спосіб, на надгробках, пам’ятниках та пам’ятних знаках, розташованих на території кладовищ (цвинтарів), під час викладення або реконструкції (зокрема історичної) історичних подій, а також на колекціонування такої символіки. 
    Стаття 5. Розслідування та оприлюднення інформації про злочини, здійснені представниками комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів
    1. Держава здійснює розслідування злочинів геноциду, злочинів проти людства та людяності, військових злочинів, здійснених в Україні представниками комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, вживає заходів, спрямованих на ліквідацію наслідків таких злочинів та відновлення історичної справедливості, зокрема шляхом дослідження та встановлення кількості жертв комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років в Україні, націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарного режиму, визначення та упорядження належним чином місць масових поховань таких жертв, збору, узагальнення та оприлюднення всіх даних про розкуркулення, репресії, масові та індивідуальні страти, смерті, депортації, катування, використання примусової праці та інших форм масового фізичного терору, переслідувань з етнічних, національних, релігійних, політичних, класових, соціальних та інших мотивів, заподіяння моральних та фізичних страждань під час використання психіатрії у політичних цілях. 
    2. Держава вживає заходів, спрямованих на підвищення поінформованості громадськості про злочини, вчинені представниками комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, розробляє та удосконалює навчальні посібники, програми та заходи з питань історії комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, людської гідності, прав і основоположних свобод людини, плюралізму та демократії.
    3. Держава заохочує та підтримує діяльність неурядових установ та організацій, які проводять дослідну та просвітницьку роботу стосовно злочинів, вчинених представниками комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів.
    4. Архівні документи, зокрема документи колишніх радянських органів державної безпеки, пов’язані з політичними репресіями, Голодомором 1932-1933 років в Україні, іншими злочинами, вчиненими представниками комуністичного або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, а також будь-яка інформація, яка міститься у них, не належать до інформації з обмеженим доступом. Держава здійснює оприлюднення, забезпечує можливість вивчення та доступ до зазначених у цій частині архівних документів та інформації, яка міститься у них.
    Стаття 6. Відповідальність за порушення законодавства про заборону пропаганди комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та використання їх символіки
    1. Особи, винні у порушенні  вимог цього  Закону, несуть передбачену законодавством відповідальність.
    ПРИКІНЦЕВІ ТА ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ
    1. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.
    2. Внести зміни до таких законів України:
    1) у Кримінальному кодексі України (Відомості Верховної Ради України, 2001 р., № 25 – 26, ст. 131 із наступними змінами):
    частину першу статті 969 після цифр “436,” доповнити цифрами “4361”;
    статтю 4361 викласти у такій редакції:
    “Стаття 4361. Виготовлення, поширення комуністичної, нацистської символіки та пропаганда комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів
    1. Виготовлення, поширення, а також публічне використання символіки комуністичного, націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, у тому числі сувенірної, публічне виконання гімнів СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних радянських республік або їх фрагментів на всій території України, крім випадків, передбачених частинами другою і третьою статті 4 Закону України “Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки”, –
    караються обмеженням волі на строк до п’яти років або позбавленням волі на той самий строк з конфіскацією майна або без такої.
    2. Дії, передбачені частиною першою цієї статті, вчинені особою, яка є представником влади, або вчинені повторно, або організованою групою, або з використанням засобів масової інформації, –
    караються позбавленням волі на строк від п’яти до десяти років з конфіскацією майна або без такої.”;
    2) у Законі України “Про політичні партії в Україні” (Відомості Верховної Ради України, 2001 р., № 23, ст. 118; 2014 р., № 5, ст. 62):
    частину першу статті 5 доповнити пунктом 9 такого змісту:
    “9) пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їх символіки.”;
    статтю 9 доповнити новою частиною третьою такого змісту:
    “У символіці політичної партії не може використовуватися символіка комуністичного, націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів.”.
    У зв’язку з цим, частини третю і четверту вважати відповідно частинами четвертою і п’ятою.
    3) у Законі України “Про громадські об’єднання” (Відомості Верховної Ради України, 2013 р., № 1, ст. 1):
    частину першу статті 4 після слів “здоров’я населення” доповнити словами “пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їх символіки”;
    доповнити частину другу статті 18 новим пунктом 6 такого змісту:
    “6) символіку комуністичного, націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів;”.
    У зв’язку з цим пункт 6 вважати пунктом 7;
    4) у Законі України “Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні” (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., № 1, ст. 1; 2004 р., № 7, ст. 51, № 11, ст. 141, № 16, ст. 238, № 32, ст. 394):
    частину першу статті 3 доповнити абзацом сьомим такого змісту:
    “пропаганди комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їх символіки.”;
    статтю 11 доповнити частиною четвертою такого змісту: 
    “Забороняється державна реєстрація друкованого засобу масової інформації, назва якого містить символіку комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів.”;
    5) статтю 2  Закону України “Про інформаційні агентства” (Відомості Верховної Ради України, 1995 р., № 13, ст. 83; із змінами, внесеними Законом України від 16 травня 2013 року № 245-VII) доповнити новою частиною четвертою такого змісту:
    “Інформаційні агентства не мають права у своїх матеріалах пропагувати комуністичний та/або націонал-соціалістичний (нацистський) тоталітарні режими та їх символіку.”.
    6) статтю 9 Закону України “Про телебачення і радіомовлення” (Відомості Верховної Ради України, 2006 р., № 18, ст. 155 із наступними змінами) доповнити новою частиною другою такого змісту:
    “2. Мовник не має права розповсюджувати аудіовізуальні твори, у яких заперечується або виправдовується злочинний характер комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років в Україні, злочинний характер націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарного режиму, створюється позитивний образ осіб, які займали керівні посади у комуністичній партії починаючи з посад секретаря районного комітету і вище, вищих органах влади та управління СРСР, УРСР (УСРР), інших радянських республік (крім випадків, пов’язаних з розвитком української науки та культури), працівників радянських органів державної безпеки, виправдовується діяльність радянських органів державної безпеки, встановлення радянської влади на території України або в окремих адміністративно-територіальних одиницях, боротьба проти учасників боротьби за незалежність України у ХХ столітті.”.
    У зв’язку з цим частину другу вважати частиною третьою.
    7) у Законі України “Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців” (Відомості Верховної Ради України, 2003 р., № 31-32, ст. 263 із наступними змінами):
    частину другу статті 10 викласти у такій редакції:
    “2. Реєстраційний збір не справляється за проведення державної реєстрації змін:
    що вносяться до установчих документів благодійних організацій;
    що вносяться до установчих документів юридичних осіб, пов’язаних із прийняттям Закону України “Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки”, а також зміни місцезнаходження юридичної особи, місця проживання фізичної особи у зв’язку із зміною назви (перейменуванням) скверів, бульварів, вулиць, провулків, узвозів, проїздів, проспектів, площ, майданів, набережних, мостів, інших об’єктів топоніміки населених пунктів.”;
    частину першу статті 27 після абзацу третього доповнити абзацом четвертим такого змісту:
    “наявність в установчих документах юридичної особи пропаганди комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їх символіки;”.
    У зв’язку з цим абзаци четвертий – дванадцятий вважати відповідно абзацами п’ятим – тринадцятим;
    частину сьому статті 8 доповнити реченням такого змісту:
    “Забороняється використовувати в назві юридичної особи символіку комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів;”.
    8) у Законі України “Про присвоєння юридичним особам та об’єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій” (Відомості Верховної Ради України, 2013 р., № 17, ст. 150):
    статтю 1 доповнити частиною четвертою такого змісту:
    “4. Питання, пов’язані з приведенням раніше присвоєних об’єктам права власності імен фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій у відповідність з вимогами Закону України “Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки”, регулюються цим Законом з урахуванням особливостей, встановлених Законом України “Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки.”;
    статтю 3 доповнити частиною шостою такого змісту:
    “6. Забороняється присвоювати юридичним особам та об’єктам права власності імена або псевдоніми осіб, які займали керівні посади у комуністичній партії починаючи з посад секретаря районного комітету і вище, вищих органах влади та управління СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних та автономних радянських республік (за винятком випадків, пов’язаних з розвитком української науки та культури), працювали у радянських органах державної безпеки, назви СРСР, УРСР (УСРР), інших радянських республік та похідні від них, а також назви, пов’язані з діяльністю комуністичної партії, встановленням радянської влади на території України або в окремих адміністративно-територіальних одиницях, боротьбою  проти учасників боротьби за незалежність України у ХХ столітті (за винятком пам’ятників та пам’ятних знаків, пов’язаних з опором та вигнанням нацистських окупантів з України або з розвитком української науки та культури).”;
    9) пункт 4 частини 4 статті 21 Закону України “Про інформацію” (Відомості Верховної Ради України, 1992 р., № 48, ст. 650 із наступними змінами) викласти у такій редакції:
    “4)  про факти порушення прав і свобод людини, включаючи інформацію, яка міститься в архівних документах колишніх радянських органів державної безпеки, пов’язаних з політичними репресіями, Голодомором 1932-1933 років в Україні та іншими злочинами, вчиненими представниками комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів;”;
    10) У Законі України “Про охорону прав на знаки для товарів і послуг” (Відомості Верховної Ради України, 1994 р., № 7, ст. 36 із наступними змінами):
    частину першу статті 5 після слова “моралі” доповнити словами, “вимогам Закону України “Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки”;
    частину другу доповнити новим реченням такого змісту:
    “Об’єктом знака не можуть бути імена або псевдоніми осіб, які займали керівні посади у комуністичній партії починаючи з посад секретаря районного комітету і вище, вищих органах влади та управління СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних та автономних радянських республік (за винятком випадків, пов’язаних з розвитком української науки та культури), працювали у радянських органах державної безпеки, назви СРСР, УРСР (УСРР), інших радянських республік та похідні від них, назви, пов’язані з діяльністю комуністичної партії, встановленням радянської влади на території України або в окремих адміністративно-територіальних одиницях, боротьбою проти учасників боротьби за незалежність України у ХХ столітті.”;
    статтю 6 доповнити частиною п’ятою такого змісту:
    “5. Не можуть одержати правову охорону та не можуть бути зареєстровані як знаки позначення, які суперечать вимогам частини другої статті 5 цього Закону та вимогам Закону України “Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки.”;
    11) У Законі України “Про місцеве самоврядування в Україні” (Відомості Верховної Ради України, 1997 р., № 24, ст. 170 із наступними змінами):
    пункт 41 частини першої статті 26 доповнити словами “, крім випадків, передбачених Законом України “Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки”;
    частину першу статті 26 доповнити пунктами 411 та 412 такого змісту:
    “411) прийняття рішень щодо перейменування районів в містах, скверів, бульварів, вулиць, провулків, проїздів, проспектів, площ, майданів, набережних, мостів чи інших об’єктів топоніміки населених пунктів, назви яких містять у собі символіку комуністичного тоталітарного режиму відповідно до вимог Закону України “Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки”. У разі коли таке рішення не приймається місцевою радою в установлений зазначеним Законом строк, воно приймається сільським, селищним, міським головою або головою обласної державної адміністрації у порядку, встановленому таким Законом;
    412) прийняття рішень щодо демонтажу пам’ятників, пам’ятних знаків, присвячених особам, причетним до організації та здійснення Голодомору 1932-1933 років в Україні, політичних репресій, особам, які займали керівні посади у комуністичній партії, вищих органах влади та управління СРСР, УРСР (УСРР), інших радянських республік (за винятком осіб, діяльність яких була значною мірою пов’язана з розвитком української науки та культури), працівникам радянських органів державної безпеки, подіям, пов’язаним з діяльністю комуністичної партії, встановленням радянської влади на території України або в окремих адміністративно-територіальних одиницях, боротьбі проти учасників боротьби за незалежність України у ХХ столітті. У разі коли таке рішення не приймається місцевою радою в установлений Законом України “Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки” строк, воно приймається сільським, селищним, міським головою або головою обласної державної адміністрації у порядку, встановленому зазначеним Законом;
    частину першу статті 37 доповнити пунктом 3 такого змісту:
    “3) підготовка і внесення на розгляд сільського, селищного, міського голови або особи, яка виконує його обов’язки, питань щодо перейменування вулиць, провулків, проспектів, площ, парків, скверів, мостів, інших споруд, розташованих на території відповідного населеного пункту, в межах і порядку, визначених Законом України “Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки”;
    частину четверту статті 42 доповнити пунктами 182 та 183 такого змісту:
    “182) приймає рішення у формі розпоряджень з питань адміністративно-територіального устрою в межах і порядку, визначених Законом України “Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки”;
    183) приймає рішення у формі розпоряджень щодо демонтажу пам’ятників, пам’ятних знаків, присвячених особам, причетним до організації та здійснення Голодомору 1932-1933 років в Україні, політичних репресій, особам, які займали керівні посади у комуністичній партії, вищих органах влади та управління СРСР, УРСР (УСРР), інших радянських республік (за винятком осіб, діяльність яких була значною мірою пов’язана з розвитком української науки та культури), працівникам радянських органів державної безпеки, подіям, пов’язаним з діяльністю комуністичної партії, встановленням радянської влади на території України або в окремих адміністративно-територіальних одиницях, боротьбі проти учасників боротьби за незалежність України у ХХ столітті в межах і порядку, визначених Законом України “Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки.”;
    12) Розділ VII “Заключні положення” Закону України “Про місцеві державні адміністрації” (Відомості Верховної Ради України, 1999 р., № 20-21, ст. 190 із наступними змінами) доповнити пунктом 2 такого змісту:
    “У разі коли протягом строку, визначеного абзацами першим і другим пункту 6 Прикінцевих та перехідних положень Закону України “Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки”, сільські, селищні, міські ради або сільські, селищні, міські голови населених пунктів на території відповідної області в установленому зазначеним Законом порядку не здійснять перейменування районів в містах, скверів, бульварів, вулиць, провулків, проїздів, проспектів, площ, майданів, набережних, мостів чи інших об’єктів топоніміки населених пунктів, назви яких містять у собі символіку комуністичного тоталітарного режиму, таке перейменування здійснюється розпорядженням голови відповідної обласної державної адміністрації або особи, яка відповідно до законодавства здійснює його повноваження. Голова обласної державної адміністрації або особа, яка відповідно до законодавства здійснює його повноваження, зобов’язані прийняти таке розпорядження у тримісячний строк, який обчислюється з моменту закінчення строку, визначеного абзацом другим пункту 6 Прикінцевих та перехідних положень Закону України “Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки”. Таке розпорядження приймається з урахуванням вимог, установлених Законом України “Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки”, статтею 3 Закону України “Про присвоєння юридичним особам та об’єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій”, пропозицій громадськості, науковців та рекомендацій Українського інституту національної пам’яті.
    У разі коли протягом строку, визначеного пунктом 6 Прикінцевих та перехідних положень Закону України “Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки”, сільські, селищні, міські ради або сільські, селищні, міські голови населених пунктів на території відповідної області в установленому зазначеним Законом порядку не здійснять демонтаж пам’ятників, пам’ятних знаків, присвячених особам, причетним до організації та здійснення Голодомору 1932-1933 років в Україні, політичних репресій, особам, які займали керівні посади у комуністичній партії, вищих органах влади та управління СРСР, УРСР (УСРР), інших радянських республік (за винятком осіб, діяльність яких була значною мірою пов’язана з розвитком української науки та культури), працівникам радянських органів державної безпеки, подіям, пов’язаним з діяльністю комуністичної партії, встановленням радянської влади на території України або в окремих адміністративно-територіальних одиницях, боротьбі проти учасників боротьби за незалежність України у ХХ столітті, такий демонтаж здійснюється за розпорядженням голови відповідної обласної державної адміністрації або особи, яка відповідно до законодавства здійснює його повноваження. Голова обласної державної адміністрації або особа, яка відповідно до законодавства здійснює його повноваження, зобов’язані прийняти таке розпорядження про демонтаж у тримісячний строк, який обчислюється з моменту закінчення строку, визначеного абзацом четвертим пункту 6 Прикінцевих та перехідних положень Закону України “Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки.”;
    13) у Законі України “Про географічні назви” (Відомості Верховної Ради України, 2005 р., № 27, ст. 360):
    статтю 5 доповнити новою частиною десятою такого змісту:
    “Забороняється присвоювати географічним об’єктам назви, які є іменами або псевдонімами осіб, які займали керівні посади у комуністичній партії починаючи з посад секретаря районного комітету і вище, вищих органах влади та управління СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних та автономних радянських республік (за винятком випадків, пов’язаних з розвитком української науки та культури), працювали у радянських органах державної безпеки, назви СРСР, УРСР (УСРР), інших радянських республік та похідні від них, а також назви, пов’язані з діяльністю комуністичної партії, встановленням радянської влади на території України або в окремих адміністративно-територіальних одиницях, боротьбою  проти учасників боротьби за незалежність України у ХХ столітті (за винятком пам’ятників та пам’ятних знаків, пов’язаних з опором та вигнанням нацистських окупантів з України або з розвитком української науки та культури).”.
    У зв’язку з цим частини десяту та одинадцяту вважати частинами одинадцятою та дванадцятою;
    частину одинадцяту статті 5 викласти у такій редакції:
    “Перейменування географічних об’єктів здійснюється у випадку:
    повторення назв однорідних географічних об’єктів у межах однієї адміністративно-територіальної одиниці;
    необхідності повернення окремим географічним об’єктам їх історичних назв;
    істотної зміни функції або призначення географічного об’єкта;
    необхідності приведення назви географічного об’єкта у відповідність з вимогами Закону України “Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки”;
    частину дванадцяту статті 5 доповнити новим реченням такого змісту:
    “Перейменування географічних об’єктів, пов’язаних з необхідністю приведення назв таких географічних об’єктів у відповідність до вимог Закону України “Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки”, здійснюється у порядку, встановленому зазначеним Законом.”;
    статтю 8 доповнити новою частиною п’ятою такого змісту:
    “Перейменування географічних об’єктів, яке пов’язане з необхідністю приведення назв таких об’єктів у відповідність з вимогами Закону України “Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки”, здійснюється з урахуванням особливостей, установлених зазначеним Законом.”.
    У зв’язку з цим частину п’яту вважати частиною шостою;
    14. у Законі України “Про вибори народних депутатів України” (Відомості Верховної Ради України, 2012 р., № 10-11, ст. 73 із наступними змінами) частину першу статті 60 доповнити пунктом 8 такого змісту:
    “8) висування кандидата (кандидатів) у депутати від  партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їх символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення щодо невідповідності її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України “Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки”;”;
    15) у Законі України “Про вибори Президента України” (Відомості Верховної Ради України, 1999 р., № 14, ст. 81 із наступними змінами) частину першу статті 52 доповнити пунктом 8 такого змісту:
    “8) висування кандидата на пост Президента України від  партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їх символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення щодо невідповідності її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України “Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки”;”;
    16) у Законі України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” (Відомості Верховної Ради України, 2010 р., № 35-36, ст. 491 із наступними змінами) частину першу статті 44 доповнити пунктом 6 такого змісту:
    “6) висування кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови від місцевої організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їх символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення щодо невідповідності її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України “Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки”.”.
    3. Юридичні особи, політичні партії, інші об’єднання громадян, зареєстровані на день набрання чинності цим Законом, в разі порушення його вимог зобов’язані протягом одного місяця з дня набрання ним чинності привести свої установчі документи, найменування та/або символіку у відповідність з вимогами цього Закону. При цьому такі юридичні особи звільняються від сплати реєстраційного збору під час державної реєстрації змін до установчих документів, пов’язаних із приведенням їх у відповідність із цим Законом.
    Власники знаків для товарів і послуг, які на день набрання чинності цим Законом містять символіку комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, протягом шести місяців з дня набрання чинності цим Законом зобов’язані привести такі знаки для товарів і послуг у відповідність з вимогами цього Закону.
    4. У разі невиконання юридичними особами, політичними партіями, іншими об’єднаннями громадян, зазначеними в пункті 3 Прикінцевих та перехідних положень цього Закону, його вимог їх діяльність підлягає припиненню в установленому законом порядку, за винятком випадків, коли юридичними особами, політичними партіями, іншими об’єднаннями громадян вжито заходів щодо виконання вимог цього Закону, а неможливість державної реєстрації змін до установчих документів, пов’язаних з приведенням їх у відповідність із цим Законом, зумовлена об’єктивними причинами.
    5. Засновники друкованих засобів масової інформації, які на момент набрання чинності цим Законом здійснювали пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та/або використовували у назві символіку комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, зобов’язані припинити здійснення такої пропаганди та/або здійснити перереєстрацію друкованого засобу масової інформації. Засновники таких друкованих засобів масової інформації звільняються від сплати реєстраційного збору за його перереєстрацію.
    У разі невиконання засновниками друкованих засобів масової інформації протягом трьох місяців з дня набрання ним чинності вимог цього Закону їх випуск підлягає припиненню в установленому законом порядку за виключенням випадків, коли засновником друкованого засобу масової інформації вжито заходів щодо виконання вимог цього Закону, а  неможливість перереєстрації такого друкованого засобу масової інформації зумовлена об’єктивними причинами.
    6. Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським, районним державним адміністраціям, Верховній Раді Автономної Республіки Крим, органам місцевого самоврядування у шестимісячний строк з дня набрання чинності цим Законом в установленому порядку здійснити демонтаж пам’ятників, пам’ятних знаків, присвячених особам, причетним до організації та здійснення Голодомору 1932-1933 років в Україні, політичних репресій, особам, які займали керівні посади у комуністичній партії, вищих органах влади та управління СРСР, УРСР (УСРР), інших радянських республік (за винятком осіб, діяльність яких була значною мірою пов’язана з розвитком української науки та культури), працівникам радянських органів державної безпеки, подіям, пов’язаним з діяльністю комуністичної партії, встановленням радянської влади на території України або в окремих адміністративно-територіальних одиницях, боротьбі проти учасників боротьби за незалежність України у ХХ столітті, а також в установленому порядку перейменувати райони в містах, сквери, бульвари, вулиці, провулки, узвози, проїзди, проспекти, площі, майдани, набережні, мости, інші об’єкти топоніміки населених пунктів, а також інші географічні об’єкти, назви яких містять у собі символіку комуністичного тоталітарного режиму.
    У разі коли протягом зазначеного в абзаці першому цього пункту строку сільською, селищною, міською радою в установленому цим Законом порядку не прийнято рішення щодо перейменування районів у містах, скверів, бульварів, вулиць, провулків, проїздів, проспектів, площ, майданів, набережних, мостів чи інших об’єктів топоніміки населених пунктів, назви яких містять у собі символіку комуністичного тоталітарного режиму, таке рішення у формі розпорядження приймається відповідним сільським, селищним, міським головою або особою, яка відповідно до законодавства здійснює його повноваження, у тримісячний строк, що обчислюється з моменту закінчення строку, встановленого абзацом першим цього пункту. Таке розпорядження приймається з урахуванням вимог, установлених Законом України “Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки”, статті 3 Закону України “Про присвоєння юридичним особам та об’єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій”, пропозицій громадськості, науковців та рекомендацій Українського інституту національної пам’яті.
    У разі коли протягом зазначеного в абзаці першому цього пункту строку Верховною Радою Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування (обласними, районними, сільськими, селищними, міськими радами) в установленому цим Законом порядку не прийнято рішення щодо перейменування назв географічних об’єктів, які містять у собі символіку комуністичного тоталітарного режиму, таке рішення у формі постанови приймається Кабінетом Міністрів України у тримісячний строк, що обчислюється з моменту закінчення строку, встановленого абзацом першим цього пункту. Таке розпорядження приймається з урахуванням вимог, установлених Законом України “Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки”, статті 5 Закону України “Про географічні назви”, пропозицій громадськості, науковців та рекомендацій Українського інституту національної пам’яті.
    У разі коли протягом строку, зазначеного у абзаці другому цього пункту, сільським, селищним, міським головою або особою, яка відповідно до законодавства здійснює його повноваження, в установленому цим Законом порядку не прийнято рішення у формі розпорядження щодо перейменування районів у містах, скверів, бульварів, вулиць, провулків, проїздів, проспектів, площ, майданів, набережних, мостів чи інших об’єктів топоніміки населених пунктів, назви яких містять у собі символіку комуністичного тоталітарного режиму, таке перейменування здійснюється розпорядженням голови відповідної обласної державної адміністрації або особи, яка відповідно до законодавства здійснює його повноваження. Голова обласної державної адміністрації або особа, яка відповідно до законодавства здійснює його повноваження, зобов’язані прийняти таке розпорядження у тримісячний строк, який обчислюється з моменту закінчення строку, визначеного абзацом другим пункту 6 Прикінцевих та перехідних положень Закону України “Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки”. Таке розпорядження приймається з урахуванням вимог, установлених зазначеним Законом статтею 3 Закону України “Про присвоєння юридичним особам та об’єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій”, пропозицій громадськості, науковців та рекомендацій Українського інституту національної пам’яті.
    У разі коли протягом зазначеного в абзаці першому цього пункту строку сільською, селищною, міською радою в установленому цим законом порядку не прийнято рішення щодо демонтажу пам’ятників, пам’ятних знаків, присвячених особам, причетним до організації та здійснення Голодомору 1932-1933 років в Україні, політичних репресій, особам, які займали керівні посади у комуністичній партії, вищих органах влади та управління СРСР, УРСР (УСРР), інших радянських республік (за винятком осіб, діяльність яких була значною мірою пов’язана з розвитком української науки та культури), працівникам радянських органів державної безпеки, подіям, пов’язаним з діяльністю комуністичної партії, встановленням радянської влади на території України або в окремих адміністративно-територіальних одиницях, боротьбі проти учасників боротьби за незалежність України у ХХ столітті, таке рішення у формі розпорядження приймається відповідним сільським, селищним, міським головою або особою, яка відповідно до законодавства здійснює його повноваження, у тримісячний строк, що обчислюється з моменту закінчення строку, встановленого абзацом першим цього пункту.
    У разі коли протягом зазначеного в абзаці першому цього пункту строку не здійснено демонтаж пам’ятників, пам’ятних знаків, присвячених особам, причетним до організації та здійснення Голодомору                                               1932-1933 років в Україні, політичних репресій, особам, які займали керівні посади у комуністичній партії, вищих органах влади та управління СРСР, УРСР (УСРР), інших радянських республік (за винятком осіб, діяльність яких була значною мірою пов’язана з розвитком української науки та культури), працівникам радянських органів державної безпеки, подіям, пов’язаним з діяльністю комуністичної партії, встановленням радянської влади на території України або в окремих адміністративно-територіальних одиницях, боротьбі проти учасників боротьби за незалежність України у ХХ столітті, такий демонтаж здійснюється за розпорядженням голови відповідної обласної державної адміністрації або особи, яка відповідно до законодавства здійснює його повноваження. Голова обласної державної адміністрації або особа, яка відповідно до законодавства здійснює його повноваження, зобов’язані прийняти таке розпорядження про демонтаж у тримісячний строк, який обчислюється з моменту закінчення строку, визначеного абзацом четвертим цього пункту.
    7. Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським, районним державним адміністраціям, органам місцевого самоврядування у шестимісячний строк з дня набрання чинності цим Законом в установленому порядку провести громадські слухання та подати на розгляд Верховної Ради України пропозиції щодо перейменування населених пунктів, районів та областей, назви яких містять у собі символіку комуністичного тоталітарного режиму.
    8. Верховна Рада України у тримісячний строк, який обчислюється з дня закінчення строку, визначеного пунктом 7 Прикінцевих та перехідних положень цього Закону, приймає рішення щодо перейменування населених пунктів та районів, назви яких містять у собі символіку комуністичного тоталітарного режиму, з урахуванням пропозицій, поданих Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування, та рекомендацій Українського інституту національної пам’яті. У разі коли протягом строку, встановленого пунктом 7 Прикінцевих та перехідних положень цього Закону, пропозиції щодо перейменування населених пунктів та районів, назви яких містять у собі символіку комуністичного тоталітарного режиму, не були подані до Верховної Ради України, відповідне рішення щодо перейменування таких населених пунктів та районів здійснюється Верховною Радою України на підставі рекомендацій Українського інституту національної пам’яті.
    9. Кабінету Міністрів України з метою створення належних умов для реалізації цього Закону:
    у тримісячний строк після опублікування цього Закону привести свої нормативно-правові акти у відповідність з цим Законом;
    вжити інших заходів до реалізації цього Закону.
    10. Рекомендувати Президенту України з метою збереження пам’яті про жертв комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні встановити День пам’яті жертв комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів. 
    11. Рекомендувати Президенту України привести укази Президента України у відповідність з цим Законом.
                  Голова
    Верховної Ради України


    Немає коментарів:

    Дописати коментар